29 juni 2009

Van kind tot ouder

Ik zit op school en kijk naar buiten,
door het open raam hoor ik de vogeltjes fluiten.
Je wild lekker buiten spelen,
en speelgoed met andere kinderen delen.

Je vraagd je af wat je hier doet,
tegen mij is altijd gezegt dat school moet.
al was dit nooit waar ik om had gevraagd,
en dat is waarom ik zoveel heb geklaagd.

Een paar leerlingen hebben de slappe lach,
en de leraar zegt dat dat niet mag.
beetje vreemd vind je niet,
wat zie ik wat hij niet ziet.

we moeten opletten volgens hem,
zegt hij met een boze geirriteerde stem.
waarom ziet hij niet de vreugde en het plezier,
en kijkt hij als een stier.

je haald geen goeie cijvers en je resultaten zijn slecht,
je ouders willen dat je dit uitlegd.
want wat moet het toch ooit met jouw worden,
we zitten altijd achter je vorden.

je zegt dat je niet wilt leren,
en je dat de rug wild toekeren.
je wilt lekker spelen en vrij zijn,
maar weetje we zijn nog zo klein.

we geloven wat onze ouders zeggen,
omdat ze het zo goed kunnen uitleggen.
we moeten leren voor een baan,
zodat we later op eigen benen kunnen staan.

want je moet geld verdienen om te overleven,
werken zodat je het aan eten en dingen kunt uitgeven.
hun is dit vroeger ook verteld,
dat alles draait om leren werken en geld.

je gevoel vraagt zich af wat er is,
is er niet iets ongelofelijk mis?
je word ouder en krijgt ruzie thuis,
je bent namelijk niet meer zo klein als een muis,

er word gezegd dit is de pubertijd,
en dat is een fase van gelijk krijgen en strijd.
ja omdat je voelt dat je word onderdrukt.
En het erge is nog dat het ze lukt.

het komt door de groei van je brein,
want je hormonen gaan tekeer als een trein.
Dat is wat dokters en psychologen zeggen,
En wat ze aan je ouders uitleggen.

Ze houden van je want je bent iets moois in hun leven,
Toen je klein was kon jij ze heel veel liefde geven.
Door er gewoon te zijn,
En dat was zo fijn.

Zo’n mooi wezentje zo lief en klein,
Het was zo mooi dat jij er mag zijn.
Later ben je een vervelende puber word er gezegd.
Maar dat is helemaal niet echt.

Dat menen ze diep in hun hart niet,
Maar dat is wat je misschien niet ziet.
De wereld heeft hun ook pijn gedaan,
En er waren in hun leven dingen mis gegaan.

Ze zijn bang voor dat jouw dat ook zal overkomen,
En dat beperkt vaak jouw dromen.
Jij wild je eigen weg gaan,
Want iedereen leeft in een eigen waan.

Het verleden bepaald hoe je in het leven staat,
Heb je veel pijn en verdriet dan ben je snel kwaad.
Als kind zie je dan een monster en voel je dat,
Je houd het een tijde vol maar dan ben je het zat.

Ze willen je veranderen tot slaaf in de maatschappij en zo voeld dat,
Hun zijn vroeger al gevallen in dit zwarte gat.
Je probeert tot ze door te dringen dat het niet zo hoort te zijn,
Maar hun zijn ouder en weten het beter en jij bent tenslotte klein.

Jij hebt geen levens ervaring en kan het dus niet weten,
Ze zijn het geboren liefdes wezentje vergeten.
Wat je nu bent is hun eigen kopie.
Hetzelfde karakter en dat is wat ik zie.

Als je netjes eed wat ze zeiden zijn je ouders trots,
Terweil ze je veranderd hebben in een hoopje kots.
Daarom is de jeugd van tegenwoordig zo opstandig,
En zijn ze zo maatschappelijk vijandig.

We pikken het niet langer,
De macht hebbers maken ons niet banger.
Want wij weten dat we niet bang hoeven te zijn,
En ze zijn zelf juist zo ongelovelijk klein.

Wij willen liefde en vrij zijn,
Want dan is de wereld fijn.
Alles draaid om geld,
Maar dat is de oorzaak van misdaad verkrachting en geweld.

We weten dat geld niet gelukkig maakt,
Maar toch zijn mensen nog niet ontwaakt.
Kijk eens hoe de wereld is verpest,
We hebben onszelf met troep vetgemest.

Kijk eens wat we doen met de natuur,
De regen maakt haar zuur.
Wat als iedereen onbeperkt geld had,
Waren we het leven dan niet snel zat?

Mensen die rijk zijn worden vaak gek,
Ze gaan letterlijk op hun bek.
Ze willen na een tijdje weer iets doen,
Maar nu niet meer voor de poen.

Mensen worden verplicht om te leren en te werken,
Terweil we ook vrijwillig de aarde kunnen aansterken.
Mensen moeten geld inzamelen voor een goed doel,
Want er is geen geld voor die leidende mensen en dooie boel!

Dat is toch in en in triest waarom hebben we er geld voor nodig,
Dat is totaaaal overbodig!
Als er geen geld was konden we alles doen wat we maar zouden willen,
Ik sta bij het schrijven van dit gedicht op mijn benen te trillen.

Uit angst dat ik weer woord veroordeeld,
Of mensen met de waarheid heelt.
Want die doet pijn en dat willen we niet,
Dus daarom blijven we dom en zingen we geen lied.

Maar blijven we liever zorgen maken en verdrietig zijn,
Terweil je dan juist blijft leven in die pijn.
Tenzij je er voor wegloopt,
En wacht tot een ander iets doet daar is waar je op hoopt.

Waarom is er geen geld voor groene stroom,
En vechten de mensen hiervoor want dat is hun droom.
Terwijl een rijke aap bovenin op de bahamas zit te stinken,
En een biertje met mooie vrouwen zit te drinken.

En wij werken uit de naad voor hem,
En wij zitten helemaal klem.
We draaien elk dubbeltje om,
En jahoor we laten het zelf toe dat is toch dom!

Deze wereld is onwijs stom,
Ik vecht voor deze visies maar mensen vinden mij dom.
Ze zeggen dat het onmogelijk is,
JEZUZ lekker makkelijk he ik zeg het nog een keer het zit goed mis!

Allemaal te lui om die ballen te tonen,
En mensen maar zeggen word eens een vent in plaats van over liefde te dromen!
je lijkt wel een weif man,
nou en wat wil je dan?

ik kan niet alleen een verschil maken,
maar jullie wel met gedichten raken!
Waarom staat er niemand op,
Ik zeg toe hier niet verder en stop.

Geen wonder dat mensen zelfmoord plegen,
Dat zijn de mensen die aan de maatschappij zijn bezweken.
Maar weetje ik blijf sterk en dram lekker door,
En ik hoop dat we op een dag allemaal samen zingen in koor.

Dat iedereen iets leuks doet in dit leven om de wereld aan te pakken,
En dat er geen mensen meer in de stront zakken.
De maatschappij zou gebaseerd moeten zijn op liefde en plezier.
Elkaar helpen en leuke dingen doen dat is pas vertier!

ik ben gelukkig dat is waar,
maar als ik het zegt voelt het toch raar,
want de wereld om me heen is het nie,
en dat is wat ik zie.

Sterk blijven is wat je dan moet doen,
En blijven werken voor de poen.
En lekker me tijd verdoen,
Ik wil juist van de wereld een zoen!

Ik blijf ongeintreseerd,
En iemand die niet leerd.
Want ik trap er niet in,
En jullie krijgen nooit je zin.

Pas als jullie wakker zijn,
Krijg je een glas wijn.
Dan krijg je een u als respect,
Want dan heb je de liefde opgewekt!

Hihi dit rijmen blijft leuk,
ik lig van binnen eigenlijk helemaal in een deuk.
Want mensen zien het als slap gelul,
En de grootste flauwekul.

Toch interesseert het me geen flikker,
En lach ik als een kikker.
Haha lol lol binnenpretje,
Me wangen lijken weer net een kadetje.

Haha ja eigenlijk ben ik knettergek,
En mensen ergeren zich vaak aan mijn gekwek.
Haha lekker boeiend ik barst van de energie,
omdat ik graag de mooie en leuke dingen zie.

terweil mensen allemaal bezorgd bang en paniekig zijn,
probeer ik ze steeds op te vrolijken want dat voeld fijn.
ikzelf gooi ze weg en weet dat ze er alleen zijn in mijn hoofd,
En dat die troep mijn hartje doofd.

Daarom maak ik me niet druk en zoekt iedereen het maar uit,
Ik heb alles gedaan en de bel geluid.
Ik ben klaar en ga weer de kroeg in,
Lekker verstand op nul dan heb ik het naar me zin.

Lekker feesten en aan het bier,
En de mensen uitlachen die kijken als een stier.
Haha ik ben nick en niemand krijgt mij kapot,
Ook al is deze wereld zo verrot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten