29 juni 2009

Waarom?

Waarom is er goed of kwaad?
Wat gebeurd er als je dood gaat?
Waarom is niet iedereen lief?
Waarom bestaat een dief?

Waarom moet ik leren en werken?
En bestaan er kerken?
Waarom zijn mensen zo raar?
En wanneer is mijn levensopleiding klaar?

Wanneer ben ik nou geslaagd?
en komt de dag dat niemand meer klaagd?
Waarom mocht ik vroeger niet buiten spelen?
En wilde niemand liefde met me delen?

ben ik nou echt zo slecht omdat ik niet dee wat er werd gezecht?
of was het volkomen terecht?
waarom werden mensen dan toch zo boos?
wat is er toch allemaal loos?

hoelang gaat dit nog duren?
gevangen tussen deze 4 muren?
altijd maar alleen zijn?
want alleen dan voel ik me vaak fijn.

waarom verdienen ouderen meer respect als een kind?
en worden kinderen gestraft als het hun ouders niet zind?
waarom moeten we gehoorzamen?
en leren voor een tentamen?

waarom mogen we niet gewoon vrij zijn?
en lekker spelen en leuke dingen doen voor de gein?
Is de jeugd van tegenwoordig echt zo slecht?
of is dat gezegde totaal niet terrecht?

weten zij soms wel hoe het anders kan?
en zijn de ouderen voor die verandering juist zo bang?
is dat waarom de pubertijd bestaat?
en het dan tijdelijk niet zo goed gaat?

omdat er zoveel verandering in de mens plaatsvind?
en word de schuld gelegd op de 'volwassen worden fase' van het kind?
om ze zo niet boven de maatschapij uit te laten stijgen?
en ze deze maatschappij niet stuk krijgen.

toch stort de economie nu kijard in,
dus hebben de kinderen toch hun zin.
zijn de mensen nu nie tveel wijzer?
en kunnen ze nu leven zonder kijzer?

is de tijd van de apen voorbij?
en staan de mensen binnekort zij aan zij?
allemaal samen vrede liefde en harmony?
is dat soms wat ik nu allemaal zie?

waarom maken mensen zich dan nog zorgen?
en houden ze die liefde en mooiheid verborgen?
waarom is iedereen zo bang voor het verliezen van hun baan?
is het dan soms met je gedaan?

of ben ik nou gewoon echt onzin aan het uit kramen,
en zal het nooit gebeuren alle mensen lief en aardig samen?
hoe zit het met die groeiende technologie in deze tijd?
wat gebeurd er toch allemaal met de mensheid?

normaal na een slechte economie komt er oorlog,
en is er manipulatie geweld en bedrog.
zijn mensen nu wijzer en hebben ze nu wel gezond verstand?
zijn mensen soms wijzer en word die narigheid nu voorgoed en eeuwig uit de wereld verbant?

volgens mij si de jeugd zo slecht nog niet,
alles lijkt wel beter te worden zoals je ziet.
ach het leven is een raar zootje,
maar toch kun je dit gedichtje zien als een kadotje.

misschien is er dan weer een beetje hoop,
en zou het leuk zijn als ik nu achter deze feiten aanloop,
maarja je weet het nooit,
er zal altijd wel weer een lul zij die roet in het eten gooit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten